ראיון אינטראקטיבי – Ori Gami

Ori Gami, יוצרת רב-תחומית, סיימה את לימודיה באמנות לפני כשנתיים, יוצרת בסטודיו מחוץ לתל אביב שהוא חצי מתחת לאדמה, הסטודיו הוא גם מגוריה.

סטודיו, צילום Ori Gami

הקדמה: האהבה שלי לעיר תל אביב קשורה בסל ההפתעות שלה, רוב זמני הפנוי מוקדש להליכה ברחובותיה הקסומות של  העיר תל אביב יפו, תיעודה, צילומה וכתיבה, בכל יציאה אל רחובותיה טמונה הפתעה, העיר לעולם לא תשאיר את אוהביה ללא מתנה, ללא אתגר, כל מה שצריך, זה להתעורר בבוקר, לחייך ולאהוב אותה, לצאת אל המרחב וללקט. לפני מס' שבועות הבחנתי ברחוב בדמות מאורכת, חלולה, לבנה ובראשה גוון אדום , הדמות שמזכירה מקל סבא שקוף מלא בסוכריות צבעוניות שלוקח את הדמיון אל הילדות, מחוייך וסקרן לגלות פרטים על הדמות שצצה ברחובות לב, מרכז והצפון הישן של העיר תל אביב, הדמות  שהיא ללא ראש וידיים ובשלל סיטואציות, נושאת מזוודה על גבה, רוכבת על חמור, מקיאה צואה אדומה או קציפה אדומה כשבמוטניה סופגניה חלולה, כאילו היתה גלגל הצלה, מוטבעת על ספר עב כרס, ארוזה כמתנה, או כלואה בצנצנת, חצי מלאה במים  ובתחתיתה נגיעת צואה, לרוב כל הסיפור מורכב ממיניטורה זעירה, בציור על קיר חשוף, בציור על נייר, עם חוט שני אדום, בהדבקה ויצירת סיפור המורכב מהטכניקה, הדמות נושאת חתימה Holey by Ori Gami  הדמות הזעירה עם הסצנות המיניטוריות העלו את סקרנותי לגלות מעט על יוצר/ת הדמות, מה הסיפור מאחוריה, בדף הפייסבוק הבחנתי בצילומים של האמנית שהיווה הקשר הראשוני לקשר עם האמנית, "Holey עבורי הוא חמלה, דרך לבטא את הצורך לצמצם ולבטל הרגלים רעים וסבל, להקיא אותם החוצה וליצור בעצמנו מחילה וחמלה. לבחור בעצמנו מה הדברים החדשים שנכיל" כך מתארת היוצרת את הדמות, בראיון האינטראקטיבי שנערך Ori מספרת על עצמה, על הדמות ועל האומנות שהיא יוצרת.

למה תל אביב

תל אביב היא שיקוף של מקומות שונים, אנשים שונים שעוברים בדרכה ורובם לא במקור מתל אביב,  כל אחד מביא את הסיפור האישי שלו, החלום האישי שברצונו להגשים. תל אביב מוזנת באנשים שיצירה היא חלק בלתי נפרד מהחיים שלהם וככאלו פועלים בה במטרה להיות ניזונים מהסביבה ולשתף, מה שיוצר קרקע נוחה ונעימה לבטא בה את עצמנו בקלות ובפתיחות. להיות בתל אביב מרגיש לי כמו להיות בעוד הרבה מקומות אחרים בו זמנית, היא עיר שיכולה לחסוך לנו זמן רב בדרכנו להבין ולתקשר אחד עם השני.  טביעות כף הרגל שלנו מטשטשות שם מהר, כמו גלישה באינטרנט שמציפה אותנו בהמון מידע בדרך למה שאנחנו מחפשים, אפשר ללכת שם לאיבוד בקלות בין אינפורמציה שלא באמת רלוונטית להתקדמות שלנו, ואפשר למצוא מידע חבוי שהוסתר מפנינו שיגרום לנו להיפתח במחשבה, לקרוא את פני השטח מזווית שונה, להטיל ספק במה שבוחרים ליידע אותנו, במה שמצטייר כלפי חוץ ולבחון את פני הדברים מבפנים, לפקוח עין שלישית למה שמונח לנו בין השורות. מרגיש לי מאוד טבעי ומתבקש לשתף בעיר כמו תל אביב, היא עיר למצוא ולהשאיר בה סימני דרך, לבטא את עצמנו ולא לשמור בבטן, למצוא בה פאוזות ופתרונות להיחלץ מהמצב הכללי שאופף את כולנו מבלי לצאת ממנה, מבלי לחפש פתרונות חיצוניים בפלנטה אחרת, מבלי להמשיך להיות תלויים בגורם חיצוני שיחלץ אותנו, לא להיכנע למציאות ולתכתיבים שהלבישו עלינו  ולסמוך כל אחד על היכולת שלו ליצור בעצמו מציאות טובה יותר, להושיע את עצמנו בעצמנו. להיות שם בין כל המידע השונה שזורם סביבנו ולא להיות מושפעים בקלות, אלא להיות קטליזאטור, להיות מנוע החיפוש בעצמנו, לחפש בעצמנו פתרונות יצירתיים שיחלצו אותנו מעוד ועוד חסמים, לפעול בדרך אחרת, עצמאית וייחודית.

למה ברחוב

הרחוב מרגיש לי כמו משהו לא מוגמר, מקום בתהליך דינאמי ומתמשך שמאפשר לבוא אליו ממקום טבעי ומשוחרר יותר, לבוא כמו שאנחנו, לא מושלמים, בקצב שלנו, כל אחד עם התהליך שעושה עם עצמו, פתוח לשינויים שעוברים בדרכו ולבטא בו את עצמנו בחופשיות, לבוא כמו שאנחנו בעיני עצמנו, חשופים, כמו פנקס סקיצות שנחשפים בו 'מאחורי הקלעים', כתב היד הלא מוגמר שלנו שמייחד אותנו. מאוד מעניין ומסקרן אותי לראות התפתחות של אמנות ברחוב ולקחת חלק במה שמרגיש כמו יצירה שכולם שותפים פעילים בה, מציאות כוללת שאנחנו יוצרים בעצמנו. הרחוב מאפשר לי לבוא ממקום שחשוף לאנשים שעוברים ברחוב, לצורות ביטוי שונות, ארכיטקטורה שמשתנה, לקירות המתקלפים, הצינורות החשופים  שמזכירים לי את Holey ושמתחת לפני הקרקע יש עולם שלם שמוסתר מעינינו והכול נרקם לכדי משהו אחד. הרחוב פותח בפנינו תמונה הרבה יותר פנוראמית, תמונת מצב רחבה יותר שכולנו לוקחים בה חלק, סיפור שהוא תוצאה של המון סיפורים שונים, משהו שאפשר לקרוא רק בין השורות, רק אם אנחנו בחוץ ועדיין משכילים להביט על כל הסיטואציה מבחוץ, ממקום נטול אגו שמאפשר להכיל וללמוד על השונה, על האחר, לחמול עליו ולהבין לליבו. זה משהו שאי אפשר להתכונן אליו מראש ואותם מצבים לא צפויים מאפשרים לי לשמר ולשתף משהו אינטימי שתפס אותי ברחוב, אותנטי למקום ולמי שחולף ברחוב. כל זה תהליך שלא מסתיים ברחוב, אלא משהו שאני לוקחת איתי בחזרה לסטודיו, מעכלת בעצמי ומוצאת צדדים חדשים שמאפשרים לי להזדהות ולהשתלב באופן טבעי יותר עם הסביבה, כל פעם לבוא לרחוב קצת אחרת אבל עדיין נאמנה לעצמי ולמה שיש לי לספר ולשתף. הרחוב ממשיך לקחת חלק פעיל בתהליך העבודה שלי בסטודיו, רשמים שונים שנפרשו בפניי מוצאים ביטוי מחדש במטרה להמשיך ולשתף עם העוברים והשבים ברחוב וליצור אצלם פאוזה, משהו להיעצר עליו, לחשוב עליו ממקום נקי יותר, בלי להתכונן, לאפשר היווצרות של רגעים אינטימיים ברחוב, להרשות לעצמנו לשדר כלפי חוץ את מה שאנחנו באמת מרגישים מבפנים. להוציא את הראש החוצה ולהמשיך ללכת פנימה בזמן שאנחנו מודעים למה שקורה בחוץ, להתמסר לדמיון שמנחה אותנו, לדרך שלנו, לפתרונות שכל אחד יכול למצוא בעצמו בצורה ייחודית לו, לסמוך על עצמנו ועל היכולת שלנו לחולל שינוי.

מיהו Holey

חצי מהסטודיו בנוי מתחת לאדמה מה שמתחבר לאורח החיים וליצירה שלי נכון להיום,  ל- Holey שהוא דמות אמורפית שיצרתי, עם גוף חלול שחשוף לשינויים ולסביבה, חלק מכל מה שסביבו, אבל מתפקד באופן עצמאי. ללא ראש וידיים וחור בבטן, מעין עין שלישית, צד שלישי למוח, מעין 'Mind Control' שנמצא ב'בטן', משהו ששולט ומכוון את החשיבה, תחושת בטן פשוטה שמאשרת כיצד נכון לפעול, כלי קיבול מאוזן בין מה שבחוץ לבין מה שבפנים. Holey עבורי הוא חמלה, דרך לבטא את הצורך לצמצם ולבטל הרגלים רעים וסבל, להקיא אותם החוצה וליצור בעצמנו מחילה וחמלה. לבחור בעצמנו מה הדברים החדשים שנכיל. הסטודיו מרגיש לי כמו Holey בעצמו, כמו מחילה בבטן האדמה, משהו שהתרוקן בכדי שמשהו אחר יכנס, בדרך אחרת, תוצאה של תהליך מתמשך לגלות דברים חדשים בעצמו, מודעות והכרה ביכולת ליישם דברים חדשים בעצמנו, להיות סוליסטים, לא תלויים באחר, חופשיים, להיות 'אח גדול' של עצמנו. להמשיך ללכת פנימה, כמו שבלול שמוציא את הראש החוצה רק כשבאמת צריך וחוזר במהרה לתוך עצמו, למלאכת המחשבת שלו, נראה לי שיש לו יחסיי ידידות נדירה עם עצמו.

אך הגעת לאייר את Holey

את Holey התחלתי לאייר ממקום אינטואיטיבי ולאחר מכן לפסל, בעיקר מיניאטורות שלו, הגודל הקטן קסם לי, מעין מודל שהספיק בכדי להחיות אותו מהנייר, עבודות סאונד שאני יוצרת בהשראת Holey. אני מאיירת אותו עם עט ציפורן ודיו על דפי סקיצות קטנים שמצריכים ממני להתנהג איתו בעדינות. הוא מאויר לרוב מהדמיון, לעיתים מהסתכלות על מודלים שפיסלתי. נוצרים קולאז'ים של שילוב בין האיור לתלת מימד, איור שמשולבים בו חוטים, מגזרות נייר, הדבקת חפצים קטנים שאני אוספת. התמסרתי לתהליך היצירה המתמשך של Holey, שהרגיש לי יותר מדמות חד-פעמית שאפגוש על הנייר, משהו משך אותי להמשיך ולהתעמק ביצירה שלו כל פעם מחדש לאורך זמן. יצרתי את Holey והוא זה שיוצר את מי שאני היום. כמו משהו שנוצר מעצמו ומנחה אותי כיצד ליצור, באיזה קצב ליצור. יש לו עולם משל עצמו הרבה לפני שבחרתי כיצד לתאר אותו במילים. הוא ביטוי למחשבה מהבטן, מחשבה לא מושגית.

ספרת שאינך גרה בתל אביב, היכן את יוצרת

אני יוצרת בסטודיו ששימש בעבר כמרתף/מחסן, עיצבתי אותו כסטודיו באופן ייחודי כך שייתן לי השראה, במטרה ליצור בו. הסטודיו משמש גם כמקום מגוריי, כך שמהרגע שאני מתחילה יום חדש ניתנת לי האפשרות ליצור, גם כשיש פאוזה קלה בין יצירה ליצירה, אין פאוזה במחשבה ובהבנה של תהליך היצירה. היה לי חשוב להתחיל ליצור בו ממקום נקי ולבטא את עצמי בדרך חופשית. באמצע הסטודיו המרתפי יש בטונדה ועמוד יסוד שעיצבתי כמדשאה, עליה מתקבצות עבודות שלי, הסטודיו דינאמי ומשתנה, נדמה שבכל פינה יש התרחשות אחרת, כמו קולאז' של יצירות שמתווספות, איורים, ציורים, פסלים, בובות שאני מאיירת ותופרת, תאורה שמשתנה, עבודות סאונד, אסופה של עבודות שיצרתי כל אחת בפני עצמה ובסופו של דבר הכול קשור אחד בשני ויצירה אחת מניעה יצירה אחרת להיווצר.  אני מצלמת בסטודיו סיטואציות שמרגישות לי אותנטיות בכדי לשמר תהליך ולהבין אותו כמו ב- story board, להבין שהכול בתהליך מתמשך, שהדרך הכי טובה- היא הדרך, ולהתמסר אליה.

'Cognitive Equilibrium

סטודיו, צילום Ori Gami

Holey All He'Story – How To Survive Twenty Twelve 'Walking On The Street'

עבודה ברחוב, 'Black Holey (Blind Position)' צילום Ori Gami






3 מחשבות על “ראיון אינטראקטיבי – Ori Gami

השאר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s