יפעה רז:  מטפלת, מאמנת, מגשרת, משחקת, מרעיינת, מעבדת, מעצבת, מנחה, משרה, אמנית המונית סדרתית ההשכלה באה, מהרחוב ,מהחיים, מתולדות האמנות(B.A), מתרפיה בהבעה ויצירה (M.A,מדריכה בכירה,משרד הבריאות) מגישור (משרד המשפטים),מפסיכודרמה , מסוציודרמה…

צילום כותרת memento mori זכור כי תמות: אורי דר

הקדמה: את האמנית יפעה רז  הכרתי דרך הפייסבוק בתיווך המתעדת סנדרה גולדשטיין. גילתי שיפעה עוסקת באמנות חברתית שמאוד מדברת אלי, נתינה free art , אומנות חופשית היא ז'אנר שקיים היום במספר ערים ברחבי העולם במספר גרסאות, מאורגנות או ספונטניות, יש המייחסים אותה לאמן הבריטי  Mydog Sighs  שנוהג לפזר את עבודותיו ברחוב, בארץ אנו מכירים את הסדרה של האמן DEDE "מצאת לקחת" מתחילת הקריירה שלו, וממש מהשבועות האחרונות הפרויקט של נח זארק שהחלט לפזר 1000 עבודות חינם ברחובות עד אפריל ועד לאירוע העולמי שהביא לארץ המפיק אורי יריב Free Art Friday שביום שישי הקרוב 18/01/2013 יתקיים בתל אביב האירוע השני בסדרה, באירוע הראשון יפעה רז השתתפה בפרויקט הקרטיבים, פרויקט FORNEVER עוסק באשליה ובתקווה  המופרכת שניתן לאצור ולשמר את הרגע לנצח.  שהתקיים בקיוסק היסטורי ציורי ברחוב לילנבלום מול ריאנוע עדן, בו סודרו קרטיבים שנוצקו ואליהם נוצקו סיפורים, פסלים וציורים, אירוע שהיה להצלחה רבה. השנה מתכננת יפעה בסוף השבוע לחזור ולהשתתף בפרויקט גדול וקסום "קמעל'ה", יפעה מספרת שהושפעה  מאו.הנרי שאמר על מקור ההשראה שלו  "יש סיפור בכל דבר. "מצאתי כמה ממעשיותי הטובות ביותר על ספסלים בגנים ציבוריים, בעמודי תאורה ובדוכני עיתונים". מפה יפעה הגיעה אסוציאטיבית,לסיפור "העלה האחרון," עלים שחלקם נעשו בהתנדבות ע"י ובשיתוף פעולה עם צוות המחלקה הפתוחה באברבנאל ואמנים שתרמו עבודות, העלים יפוזרו במתחם התרבות (תאטרון הבימה, הלנה רובינשטיין והיכל התרבות).

יפעה מספרת על הפרויקט הנוכחי קמעל'ה:

הכנתי 50 קמעות יחודיים של עלים מיובשים-יצוקי גבס-בטון ולהדגשת ה'שימור' שמתי אותם בקופסאות של קלטות שעברו מהעולם.הקמעות בעלי סגולות שונות .יש קמעות לאומץ – להרמת המורל – לאופטימיות – לשמירה – להנצחה – להעזה – לחיוך – לקשיחות – ל'להרפות' – ל'לא לשים' – להכוונה – למציאה -לזריזות – לכוחות…. תוך כדי עשיה, הם התחילו לענות  לשם החיבה-קמע'לה (קמע+עלה).

מכיוון שכל אחד יכול להיות אמן ומרפא,חצי מהעלים,הוכנו ונתרמו ע"י אחרים (צוות מחלקה פתוחה באברבנאל, אמנים, אחי, אחייניתי ). העלים המרפאים והמשקמים, ילבלבו על עצי שקמה 'משומרים', ויחכו להמשך שיקום של המוצאים, ב'גן של יעקב

 

FORNEVER סדרת "בנות הים" צילום: ריטה שרמן

למה תל אביב?

תל אביב היא העיר הכי בשבילי-מקום פתוח שבו הכל אפשרי ומקובל . מקום מפתה שנותן גירויים והתחלות .מקום שהליכלוך שלו והמגוון שבו פותח לי את בלוטת היצירתיות. כל הזמן קורים בו דברים (לטוב ולרע), וזה מענין אותי.זו עיר שממציאה את עצמה בעוצמה. עיר שמחדשת לי. העיר שאני כלפעם מוצאת בה את עצמי מחדש

.למה ברחוב?

הרחוב הוא רחב וזה המרחב המתאים לי.  אני יותר 'המונית' מאמנית. הרחוב הוא מקום חי נושם  ופועם שנותן לי השראה תמיד(ע"ע  או.הנרי שדבר על ההשראה שלו) . אני מאמינה שאמנות צריכה להיות קרובה ונגישה לכולם (גם מבחינת מיקום), ולאו דווקא אליטיסטית וסגורה בגלריות ומוזיאונים . אמנות רחוב מגיבה מיידית ובדרך בלתי אמצעית למה שקורה,ואינה עוצרת ומחכה עד שאוצר יגלה אותה (ולכן אמנות רחוב אינה 'ארכיאולוגית' אלא רעננה ).

בשנה שעברה השתתפת באירוע הראשון של FAF בפרויקט FORNEVER עם הקרטיבים והשנה את מתעתדת להשתתף במיזם חדש "העלה האחרון" קמע'לה, בשני הפרויקטים המוטיב הוא נתינה, מהיכן זה מגיע?

נתינה היא מילה גדולה ונפוחה. אני נותנת,אבל מקבלת הרבה יותר. גדלתי עם מנטליות של 'מושב'-במושב, אתה מקבל תפוזים ונותן ביצים ותפוזים למי שנותן לך פלפלים… אני מקבלת תודה ,שמחה , המשך, ותגובה לעבודות שלי. אני אוהבת את הקשר שנוצר עם האנשים,את ההשראה, את העזרה הלאה (למשל את אריזות הקסטות,קבלתי ממי שקבלה קרטיב באירוע הקודם). אני מקבלת תוספת של מי שמקבל את העבודה (בפתק מצורף, אני מעודדת,'להמשיך את העבודה',לעשות לה basting ולשלוח תמונה). אני מקבלת תרומה של אמנים אחרים שמוסיפים עבודות שלהם בנושא העבודה שלי (לעבודה האחרונה שלי נתרמו יותר מ-20 עבודות ע"י אחרים) אמנים מחליפים איתי עבודות שלהם בתמורה, וזו עוד קבלה.

תוכלי לספר מעט על המקור לכל אחד מן הפרויקטים?

 המקור לפרויקטים,הוא גרויים מיידיים מהסביבה-מסיפורים-מאמנות-מפרסומות-מאנשים-מטלוויזיה ואפילו ממזג האוויר:  הקרטיבים למשל ,התחילו ביום חם בו 'נמסתי '. מה שהוביל אותי ליציקת קרטיבים קשיחים מגבס,בתבניות שבהן יצקתי עם האחיינים שלי קרטיבים רגילים. שלחתי צילום שלהם לחברה. קבלתי בפייסבוק ידיעה על 'פרי ארט פריידי'-חשבתי שאני כבר עושהfree artik  friday ושלחתי את הצילום לאורי יריב מארגן האירוע. הוא כתב לי שהם מתאימים לאירוע. ואז  שיעמם לי לצקת אותם קרטיבים ולכן כל אחד קבל אופי משלו.

בשנה שעברה הלוקיישן הנבחר היה קיוסק היסטורי ברחוב לילנבלום מול קולנוע/ריאנוע "עדן", השנה הלוקיישן שבחרת גן יעקב הקסום במתחם התרבות, מה עומד בבסיס הבחירה?

הלוקיישנים הם חלק בלתי נפרד מהעבודה וקשורים למסר שלה. פרוייקט FORNEVER עוסק באשליה ובתקווה שניתן לאצור ולשמר את הרגע לנצח. לכן לקרטיבים ה'משומרים' מהגבס והבטון,נבחר קיוסק המיועד לשימור שהוא הראשון שנוצק בבטון (בנוסף לקשר הברור בין קרטיבים לקיוסק). קמע'לה'-שגם , עוסק בשימור העלה, יהיה עץ שקמה עתיק -'משומר' עליו ילבלבו 'עלים אחרונים'- קמעות מרפאים ומשקמים שכל אחד ארוז במסגרת של קלטת (מיחזור -שיקום בפני עצמו).

מה מדבר אליך בסיפור העלה האחרון?

בסיפור,כמה נקודות שמדברות אלי, בנוסף למה שהזכרתי קודם-

*אמנות רחוב שמגיעה אל האנשים,ולא האנשים אליה.

*הוא מראה איך אמנות,משפיעה ומשנה מציאות.

*אמת ושקר -העלה מלאכותי, אך הצליח להשלות את ג'ונסי בקיומו האמיתי הראליסטי ולתת לה חיים.

*יצירת מופת , היא יצירה שמצילה.

*כל אחד ,גם צייר פאתטי,יכול להיות צייר גדול, ויוצר חיים.

   האם את עובדת על פרויקט חדש?

אני עובדת על כמה פרויקטים חדשים במקביל,שצומחים תוך כדי פרויקטים עכשווים. ככה , צוות המחלקה הפתוחה בביח' אברבנאל הכין לי 'עלים אחרונים'. ואנחנו נמשיך, עם הצוות והחולים,בהכנת פסלים ותבליטים מ'בליסטרים' -אריזות ריקות של גלולות (גם פה המסר הוא שיקום, וראיית ההמשך  במה ש'גמור'.

פרויקט נוסף עליו אני עובדת הוא -"מאיבוד לעיבוד' -אני מתכוונת לקבל ממחלקת אבידות מציאות, מיטריות שהלכו לאיבוד ולא נדרשו,ולהחזיר אותן לחברה,לאחר טיפול ועיבוד שלהן. כמו בפרויקטים האחרים, אשתף פעולה עם אמנים אחרים.

ויש עוד ועוד

תודה רבה

601738_225810084221278_1825010556_n

Popsicles On Fire, צילום: ריטה שרמן

 

קמעל'ה g(one with the win)d צילום: יואל גת

קמעל'ה צ'אנס, צילום: יואל גת

קמע'לה מרופד לשמירה על העזה ונפילות רכות, צילום: יואל גת

קמעל'ה נתרם: Efrat Amitie צילום: יפעה רז
צילום בנדרה גולדשטיין: מדף הדחויים
צילום סנדרה גולדשטיין: תקריב הדחויים
קמעל'ה נתרם : אמנית וצלמת Galit Shiri‎‏

קמע'לה לפשטות, צניעות ובהירות, נתרם: מתי עלה צילום: יפעה רז

קמע'לה בתהליך עבודה, צילום: יפעה רז

FORNEVER אהבה לעולם נשברת, צילום: סנדרה גולדשטיין

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s